PIM står for - Product Information Management.
PIM står for - Product Information Management.
I PIM-systemet beriges, samles og distribueres alle produktinformationer. Dette foregår hurtigt og effektivt og til alle kanaler. Det gælder de digitale kanaler, som fx webshop, website, markedskanaler. Med et PIM-system kan I også distribuere alle jeres data til brug i kataloger, datablade, prislister osv.
Et PIM system har til formål at samle og udstille produktdata og samtidig give et velfungerende interface, der kan forsimple og effektivisere arbejdsprocesser omkring produktadministrationen.
Et PIM system egner sig særlig til virksomheder der har behov for at automatisere manuelle arbejdsgange for at effektivisere samt sikre korrekt data - jo oftere virksomheden har behov for at copy-paste informationer fra et system til et andet, desto større behov for et PIM system.
Der findes flere former for PIM løsninger.
- En integreret PIM-løsning, som er et modul, der kan tilføjes din eksisterende e-commerce platform eller ERP-system.
- Et best of breed PIM-system, som er en standalone løsning, der kan integreres til en lang række systemer.
En integreret PIM-løsning tager afsæt i det system som PIM-løsningen integreres med. Her er færre funktioner og det kan egne sig godt til virksomheder, der udelukkende sælger gennem webshops.
Har du behov for et system, der kan fungere som samlingspunkt for flere systemer, kan et best of breed PIM-system være løsningen til din virksomhed. Her får du flere muligheder og mere fleksibilitet i, hvordan du ønsker at arbejde med dine produktdata.
Det smarte ved et PIM-system er, at du kan skifte eller opgradere ERP-system eller e-commerce platform uden at dit PIM-system påvirkes af dette, fordi PIM-systemet er uafhængigt af de andre systemer.
PIM systemer nævnes ofte i sammenhæng med e-commerce. E-commerce stiller store krav til udveksling af data mellem forskellige systemer og kræver et system som er i stand til at understøtte arbejdet med at oprette og berige produktdata på de enkelte produkter på en effektiv måde.
Et PIM-system kan understøtte e-commerce ved fx:
- Hurtig import og bearbejdning af leverandørdata.
- Berigelse af produktinformationer fra leverandører.
- Nem sprogversionering af produkttekster.
- Kontrol over hvordan informationer kategoriseres og vises i forhold til avanceret søgning og filtrering.
- Effektiv håndtering af produkt billeder, videoer og andre medietyper.